Navigace: Queen - Královská legenda - Střípky: Renovace Rudého Speciálu

Renovace Rudého Speciálu

Stavitel a opravář kytar, Greg Fryer napsal Brianu Mayovi a navrhl mu, že dokáže postavit repliku jeho slavného Rudého Speciálu.
"On mi napsal dopis z Austrálie," vysvětluje Brian, "a řekl, že vrcholem jeho tvorby by mohla být právě výroba přesné kopie 'Old Lady', a nevěřil, že byla někdy předtím vyrobena. Mluvil jsem s ním a on sám od sebe přiletěl. Nechal jsem ho prohlédnout kytaru do poslední miliontiny palce; vrátil se domů a za 18 měsíců přiletěl s třemi perfektními kopiemi kytary. Jsou prostě nádherné. Kdybych někdy hledal někoho, kdo by to mohl takhle udělat, trvalo by mi to nekolik let najít Grega."

Brian neskrývá existenci mnoha modelů, postavenými pro něj firmou Guild, ale přiznává, že s příchodem Grega se zde objevilo úplně něco jiného.

"Firma Guild udělala skvělou práci, ale nemohla vytvářet každý detail, tremolo nebo dřevo pro výrobu. Greg to zvládl všechno rukama, přesně tak, jak jsem to dělal já. A on prozkoumal všechen ten materiál, jakost povrchu, lepidla, všechno."

Jakmile Brian spatřil kvalitu Gregovy práce, začal mu důvěřovat natolik, že ho nechal prohlédnout kytaru, kterou vyrobil spolu se svým otcem před mnoha lety. Kytara byla nenahraditelná, ale také už s ní byly potíže.
"Povrch kytary byl už tak zhrublý s malými dírkami," dodává Brian; "pamatuji se, že se kytara dostávala z mínus 30 stupňů do tropických teplot."
Zpočátku byl Greg trošku vystrašený myšlenkami rozebrání světově nejproslulejší , neřku-li neocenitelné kytary. Takže se do toho Brian nejprve pustil sám.

"Vyndal jsem šroubovák a rozdělili jsme ji na části. Poté práci převzal Greg. Je skvělý, protože nikdy neudělá něco bez toho, aby se nejdříve zeptal. Musím říct, že ta práce byla zajímavá, opravovat to co jsem vyrobil. Všechno to byla ruční práce.

Brian si uvědomuje, že renovace kytary způsobí změny v mnoha směrech, v její hodnotě ,stáří a jedinečnosti. Ale na tuto kytaru se pořád hraje, a pomalu se, obrazně řečeno, už rozpadala na kousky.
"Oh ano," povzdychává Brian, "Vím, že někteří lidé nebudou souhlasit s tím co jsem udělal, protože se starými kytarami, na nichž je onošenost a opotřebovanost vidět, tady existuje velký byznys.
Když byl Greg hotov, nazval je jako Guitar 1, Guitar 2, a Guitar 3, ale Brianovi se to moc nelíbilo, a bylo mu jasné, že potřebují jména. Greg zapřemýšlel a spíše žertem navrhl jména "Paul, John, George, a Ringo", což se Brianovi docela zalíbilo.

Takže první dvě kytary nesou jména Paul a John, a poslední George. Poslední jméno Brian později změnil na "George Burns", podle přenosek. Paul a John vypadají přesně jako Brianova kytara, a jsou od sebe rozlišitelné pouze povrchem dřeva. George Burns je trošku odlišný. Greg použil jiné dřevo, druh, který by mohl být více komerčně využitelný pro tuto kytaru.