Queen

Circus Magazine '77 [cz]
Popcorn Magazine '81 [cz]
Queen Of The Record '86
Video Magazine '89
Rockline '91 [cz]
MTV Music Awards '92
Rolling Stone '95 [cz]
BBC Radio 1 '95 [cz]
BBC Pop On The Line '97 [cz]
SABC 2 Top Billing '98 [cz]
BBC Radio 2 '98 [cz]

Freddie Mercury

Circus Magazine '77 [cz]
The Man Who Would Be Queen '81 [cz]
Melody Maker '84
The Sun '85 [cz]
The Bigger The Better '85 [cz]

Brian May

Sounds Magazine '75
Circus Magazine '76
Guitar Player Magazine '83
Steve Gett '82
Faces Magazine '84 [cz]
A Kind Of Magic '86
Vox Magazine '91
Canadian Radio 97.7 HTZ '91
Guitar World Magazine '91
Guitarist Magazine '92
Dutch TV '92
Bravo Talk Show '92
Guitar For the Practicing Musician '93
GM TV '93
High Voltage Magazine '93
Howard Stern Show '93
MTV '93
Guitar World Magazine '93
Guitar Magazine '93
BBC Radio 1 '94
BBC Radio 1 '97
'This Morning' ITV '97
Melbourne Herald Sun '98 [cz]
Radio 3, Polsko '98 [cz]
Jazz Web '98 [cz]
Clyde 1 '98 [cz]
Paul Cashmere '98 [cz]
Holandské radio '98 [cz]
Tisková konference, Petrohrad '98 [cz]
Musikexpreß '98 [cz]
Guitarist Magazine '98
Guitar World Magazine '98
BBC Radio 4 '98
Talk Radio '98
Sydney Sun Herald '98
Music Scene Magazine '98
BBC Radio 2 '98
Španělské radio '98
Gitarre und Bass '98
BBC Radio 1, Radio 2 '98
Vintage Guitar Magazine '98
Best Magazine '98
Musica Magazine '98
Birmingham Evening Mail '98
Classic Rock Magazine '98
GM TV '98
Guitar World Magazine '98
CNN World Beat '00
BBC Radio 1 '00
Capital Gold Radio '01 [cz]
BBC Radio 4 '02 [cz]

Roger Taylor

Record Mirror '75 [cz]
USA '76
Sounds Magazine '80
Modern Drummer Magazine '84
The Cross '91 [cz]
BBC Radio 1 '93
Rockstyle Magazine '94 [cz]
Reflex '94 [cz]
QFC Magazine '95 [cz]
Filmový Festival, Cannes '96
KKLZ Radio '97
Radio 5 '98
Virgin Radio '98
SGR Colchester '99

Navigace: Queen - Královská legenda - Rozhovory: Brian May: Jazz Web '98 [cz]

Rozhovory: Brian May: Jazz Web '98 [cz]

Rozhovor pro Jazz Web
překlad: LG (http://queen.musichall.cz)

Jazz Web umluvil Briana Maye pro exkluzivní rozhovor na Australské části turné Another World

Stevie: Jen nás všechny představím. Já jsem Stephen, a sedím tu se Samem Prosserem a Paulem Culmseem a samozřejmě s Brianem Mayem. Budeme si tady povídat v předvečer Australské šňůry Another World tour. Jaké bylo turné doposud? Jaké jsou dosavadní zkušenosti? A co od tebe můžeme očekávat nyní, je to totiž 22 let, co jsi tu byl naposled.

Brian: Je to všechno? (smích)

Paul: Necítíš se kvůli tomu starý?

Brian: Bože, ano - setkal jsem se s mnoha lidmi, kteří v té době ještě nežili, a teď byly velmi nadšeni mým pobytem tady, to je skvělé. Jsem překvapen, kolik je tady kolem toho hluku, to je pěkné, ani jsem nevěděl, jestli si vůbec někdo zapamatuje, kdo jsem byl. Turné jede skvěle, opravdu skvěle. Skupina je rozjetá a každý je v dobrém zdraví a je to velká legrace. Je to velmi volné. Víte, měníme s časem některé věci, takže každé představení obsahuje něco nového. A tou nejvýznamnější událostí bylo dobití některých nových teritorií, byli jsme v Praze poprvé a bylo to skvělé. Byli jsme ve Varšavě, kde jsem nikdy nebyl a St.Petersburg v Moskvě, což bylo něco naprosto jiného a nového.

Stevie: Byli jste známí jako objevovatelé nových míst, byli jste v Jižní Americe...

Brian: To je pravda. V dobách s Queen, a mám z toho stále skvělý pocit. Já jsem přemýšlel a jsem velmi šťastný, že jsem během mého života mohl dělat to, o čem jsem vždycky snil. Rusko bylo zvlášť vzrušující, protože lidé tam jsou fandové Queen celou tu dobu a nikdy neměli šanci něco z toho vidět a já jsem se setkal s lidmi se slzami v jejich očích říkajíc, že byli s námi celých těch posledních 25 let a nikdy ani nesnili, že by mohli vidět něco teď.

Stevie: Pro mě je to taky milé. Nikdy jsem neměl šanci vidět Queen živě.

Brian: Opravdu?

Stevie: Potkal jsem vás v 82, ale bylo to těsně před koncem turné Hot Space a tak jsem neměl šanci a taky lety byly hodně drahé a když jste sem přijeli, byli jste pouze na východním pobřeží a to by stálo 800 nebo 900 dolarů.

Sam: A já jsem v té době byla těhotná, takže nebyla možnost...

Brian: Byla jsi těhotná?

Paul: A já jsem právě začal chodit na základní školu, takže jsem byl mimo

Sam: Teď prozrazujeme náš věk, měli bychom přestat....

Stevie: Takže všechny tyhle věci mě zastavili... ale teď už tě snad uvidím a bude to naprosto skvělá zkušenost .

Brian: Ale pro mě také, jsem velmi vzrušený, byla to pro mě velké rána. Víte, sedíte si v Londýně a přemýšlíte, že by jste mohli něco takového udělat, a já jsem řekl našemu agentovi, že bych opravdu rád jel do Austrálie, protože jsme se tam v posledním turné nedostali a on na to "no, nevím, jestli je tam dost zájmu, nemyslím, že by se to mohlo stát", takže jsme sem skoro neodjeli. Díky našemu zvukaři Trippovi, který zná Nicka Pittse, který je téměř pořád tady, starý přítel, a dělal turné pro Eltona, ale i jiné, a Tripp říkal "Zavolám mu" a Nick řekl "ne, to je jisté, můžeme vám tady hodně nabídnout, když přijedete, jestli chcete!". A tak jsme jeli, je to skvělé...

Stevie: Každý zná všechno o Queen, ale rozjel jsi sólovou kariéru. Jak se ti s ní žije? Jdeš cestou, jakou sis představoval. Myslím, změnilo se toho hodně za posledních 10 let.

Brian: Tak, nevěděl jsem nic o očekávání. Nic není takové, jak bychom chtěli. Opravdu nic. Nemyslím, že bych věděl, kam jdu. Je to stejné jako v začátcích s Queen, neměl jsem ani tušení, co se nám může stát, opravdu. Všichni jsme jen měli na povrchu velkou bravuru a odvahu, ale uvnitř jsme přemýšleli, jak daleko s tím můžeme dojít? Je tady nějaká budoucnost? Jsme opravdu tak dobří, jak si myslíme? Takže když jsem začal vlastní dráhu, prošel jsem si těmito stádii zase, a stále jimi procházím.

Stevie: Takže co pro tebe teď znamená Madison Square Garden? Vždycky jsi říkal, že Madison Square Garden byl pro Queen prvním vrcholem. Na co se těšíš teď?

Brian: Já nevím. Nechci si zopakovat to co jsem prožil s Queen, protože jsme to dokázali. Těším se ze svého vlastního místa na světě.

Paul: Děje se to teď?

Brian: Ano. Většinou všechny představení tohoto turné jsou v divadlech a občas v klubech. Tohle je velký Club Tonight, není? Ještě jsem ho neviděl, ale každý říká, že je to divoké. A myslím, víte v začátcích, je tady ta část, která, dobrá, musel jsem si vybrat, protože vždycky je tady nabídka pro Johna a Rogera a mě, abychom něco dělali. Je to jako 'vyslovte naše jméno' a můžeme dělat stadióny po celém světě... a když jste teď tak lákání, musíte si vybrat, a já jsem si řekl, že to už nechci dělat. Proto se v těchto dnech vracím k těm ranným dnům s Queen, kdy jsme chodil hrát a nevěděli, co můžete očekávat. Ale téměř bez vyjímky, 99% našich koncertů, které jsem dělal, šly skvěle, protože tu byla určitá intimita. Měli jsme velkou výbavu, velkou produkci, velká světla, silný zvuk, všechno, všechno na maximu, způsobem, kterému jsem věřil, jako vždy. Takže na místech jako tady tahle 2000. hala se můžeme vrátit do těch starých dnů, do doby, kdy jsme obklopili lidi, převzali je a oslepili a ohlušili, ale jiným způsobem, který se právě v těch velkých arénách ztratil - na stadiónech, a mě to hodně bavilo. Byla to pro mě skvělá doba, ale taky tu byl drobný pocit, že nemůžete na těch lidech odvést zničující práci, jako v malých arénách.

Stevie: Ano, myslím, že to je to, co zjistili Rolling Stones na turné Bridges To Babylon, a teď se chystají na další turné No Security příští rok a opět ho chtějí scvrknout.

Brian: To je jinak, musím vám říct pravdu, všechny věci procházejí vaší myslí. Je to starý duch dobývání něčeho nového, válka, která přetrvává. Říkáte si, když jsme udělali 2000. halu, tak se příště můžeme vrátit a udělat 4000. halu. Cítíte se, jakoby jste to stavěli. A já se snažím nezapadnout do této mentality. Snažím se si užít toho, co dělám a zjišťuji, že tohle je pro nás takové optimum. V Anglii jsme měli jeden opravdu velký koncert, jeden z těch hangárových, a já si říkal, "oh to je super", prodal jsem tolik lístků, to bude skvělé, ale od opravdového požitku to mělo daleko. Prostě jsem necítil dostatečný kontakt s publikem, neviděl jsem lidem do očí, nemohl jsem dosáhnout zvuku, který jsem chtěl. Ale jak jsem řekl, hráli jsme v Moskvě pro 8000 lidí a byla to nádhera. Měl jsem pocit, že to je to co můžeme dělat.

Stevie: Také bych řekl, někde, kde to pro vás bylo nové území, jako teď my, totálně zahaleni dojmy z vaší návštěvy, nebo z vaší první návštěvy to celé mění.

Brian: Je to zvláštní věc. Nikdy nechci vydělávat na Queen. Nechci jet ven jako ten kytarista z Queen a snažil jsem se také, aby se to neobjevilo na plakátech. Jsem na Queen velmi hrdý, ve všech směrech, ale je pěkné cítit, že se pohybujete dál a nechci, aby lidé očekávali, že uvidí Queen, chci říct, že je to jiné, hodně jiné, sami uvidíte.

Paul: Snaží se lidé z reklamních firem využít této skutečnosti?

Brian: Občas, ano. Tady v Rusku jsme to povolili, protože říkali, nikdo z nás nikdy Queen neviděl, takže co tady chcete dělat. Víte, tohle je nejblíže, kdy vás můžeme poprvé vidět, takže nechte nás to udělat. Takže jsme je nechali. Měli jsme sebou Queen tribute band jako předkapelu, což bylo docela divné. Já jsem je neviděl, ale byli prý dobří.

Stevie: Podívejme se na tvé sólové desky. Všiml jsem si, že jsi napsal zprávu pro fanoušky. Vypadá to jako pokračující konversace s námi. Co ty na to říkáš?

Brian: Fanoušky? Důvodem, proč tohle dělám je právě ten kontakt. (Sam a Stevie vybouchli smíchy, když Paul vstal a dloubl Briana do ruky)

Brian: Co se stalo?

Sam: Když jsi řekl kontakt, on vstal a dotkl se tě...

Brian: Ohhh ( dívá se podivně na Paula)

Brian: Ale tady v Perthu je to super, každý, kdo ke mě přišel, byl opravdu příjemný. A o tom to všechno je. Je skvělé mluvit s lidmi a dívat se do jejich očí. Autografy jsou v pořádku, když jich není mnoho, ale někdy to vypadá, jakoby neměli zájem o vás, jako jen o ten autograf. Někdy se objeví s hromadou nahrávek takhle velkou (ukazuje). To jsou sběratelé a chtějí od vás podepsat naprosto všechno, a někdy nechtějí pochopit, že to prostě někdy nejde. Je to jako kdybych se nemohl podívat a mluvit k někomu, jen se podepsat.

Paul: Máš nějaké problémy s fanoušky?

Brian: Ne, většinou ne, ale když se s tebou chce setkat 300 lidí, je to docela děsivé.

Paul: Používáš hodně Internet?

Brian: Mám ho ve svém studiu a dostal jsem se do toho před pár měsíci, ale pak mě to trochu omrzelo, když se novinka obnosila. Je to jako když dostanu všechny tyhle zprávy a říkám si, Bože, nemůžu na všechny odpovídat. Koresponduju jen s 6. nebo 7. lidmi.

Paul: Napadlo fanoušky vystopovat tvůj E-mail a zneužít ho?

Brian: Ne, je dobře chráněn.

Stevie: Na netu je ohromná komunita fanoušků a stránky, kde kolují některé  pověry o věcech kolem Queen. Možná by postačily ano-ne odpovědi:

Brian: Jistě, OK

Stevie: Existuje studio nahrávka skladby Hangman?

Brian: Ne, o žádné nevím. Jeden člověk, jménem Gary prochází archiv a mohl by později přijít s odpovědí.

Paul: Briane, kdyby Gary potřeboval pomoc, rád bych pomohl....

Sam: Všichni bychom rádi, prostě sednou do letadla a zaletět si do Anglie... (smích)

Stevie: Co Silver Salmon?

Brian: Hmm Silver Salmon? Tuším, že to byla jedna z Timových písní. Nemyslím, že by to někdy nazpíval Freddie.

Stevie: Polar Bear s Freddieho vokálem?

Brian: Ne, to byla jedna moje píseň ze Smile, ale myslím že existuje verze s Freddiem v refrénu.

Stevie: Assassin z natáčení Innuenda?

Brian: (prázdný pohled) přejdeme to... žádná stopa.

Stevie: Zvěstovaná deska od Freddie s cover verzemi?

Brian: Nevím o tomhle nic, nebo jsem do toho nebyl zapojen. Nikdy jsem o tom neslyšel.

Stevie: Existuje celá verze New York New York?

Brian: Ne, bohužel. Je to škoda.

Stevie: Byl někdy vydaný soundtrack k Highlanderovi s celými skladbami, odlišnými těm na A Kind Of Magic?

Brian: Ne.

Paul: Ale závěrečné titulky oznamují, že soundtrack je k dostání.

Brian: Opravdu? O tom jsem nevěděl. My jsme prostě zjistil, že ty skladby se hodí víc jako součást studiového alba Queen než pro soundtrack.

Sam: Zpět k Internetu. Strávili jsme hodně hodin na oficiálních stránkách a musím říct, že tvá a Rogerova dělají z tohoto média dobrou věc.

Brian: Díky. Mým cílem bylo vytvořit stránku pokud možno co nejjednodušší i pro lidi, kteří si s počítači zrovna nerozumí, jako já.

Sam: Přemýšlel jsi někdy se dát dohromady s Rogerem a Johnem a udělat něco jen pro Internet?

Brian: Ne. Dnešní život se komplikuje, když Roger, John a já jsme ve stejné místnosti (smích). Rozhodování trvá tak 50krát déle než uskutečňování. Teď to není nic, čehož bych se chtěl stát součástí. Momentálně jsou věci o mnoho jednodušší.

Paul: Ale v posledním magazínu fan klubu Roger, že by jste se mohli spojit, až skončí tohle turné.

Brian: (Zvedá oči v sloup a kývá). Hmm, ano, no, to je prostě Roger. Má svůj vlastní program.

Paul: Takže se to asi nestane?

Brian: Ne teď. Zasvětil jsem posledních 30 let 100% Queen. Jsem nesmírně hrdý na vše, co jsme udělali, ale já jsem se pohnul a opravdu mě baví to co teď dělám.

Sam: Máš nějaké plány rozvíjet oficiální stránky Queen a poskytnout jim jakousi interaktivitu, jako na tvé stránce?

Brian: Ano, asi ... (došla páska)

Brian: Můžete si pamatovat, co jsem řekl...

Sam: My to nějak vyložíme, neměj obavy.

Stevie: Tak jak Freddie vždycky říkával, "Řekni mi něco fantastického, drahoušku".

Brian: Ale to je dobré jako motto, protože ho to vždy odrazovalo od rozhovorů.

Paul: Když o tom mluvíme, o něčem jsme tady vtipkovali. Chceme, abys nám řekl "Ahoj, já jsem Brian May, vítejte na Jazz Web" a chceme to nasamplovat a dát to na první stránku....můžeš to pro nás udělat?

Brian: Jistě...Tohle je Brian May a vítejte na....?

Stevie: Jazz Web, protože to je naše stránka.

Brian: Ahoj lidi, tohle je Brian May, vítejte na Jazz Web

Paul: (napovídá) Nejlepší stránka o Queen na Internetu....

Brian: Nejlepší.... (mumly mumly) říká. (Smích) Jsem dobře informován (velký smích)

Sam: A když mluvíme o Jazz Webu, máme tam teď takovou anketu...
Fanoušci nominovali oblíbené skladby u kterých mají rádi sex.

Brian: Oh, co je to?

Paul: Ano, protože rozhlasová stanice vyhlásila soutěž, aby zjistila nejvíce erotické skladby v Austrálii.

Brian: Chápu, a která to je?

Sam: Tak, první je Bohemian Rhapsody.

Brian: Děláš si srandu?

Sam: Druhá je You Take My Breath Away a třetí The Show Must Go On. Překvapuje tě něco z toho?

Brian: Já nevím, opravdu. Uvažoval bych o Body Language, ale možná ji lidi neznají. Nebyla by pro mě, ale pro některé lidi určitě.

Paul: No, a teď se zeptám. Měl jsi někdy sex při písně Queen?

Brian: Ahhhhh, (pauza) to není to, o čem jsem myslel, že se budeme bavit. Hm, myslel jsem, že se mě zeptáte, s kým...

Paul: Ne, ta byla další...

Brian: Ne, nemyslím, že bych to někdy dělal při hudbě Queen. Můj první sexuální zážitek byl při The Hollies, jejich prvním albu, což nikdy nezapomenu.

Sam: Co, to album, nebo ten zážitek?

Brian: Obojí!

Paul: Takže máš to radši při hudbě nebo ne?

Brian: Mmmm. Myslím, že to nejde zevšeobecňovat. Musíte si zachovat čistou hlavu.

Paul: Ptají se tě na tyto otázky běžně?

Brian: Ne tak přesně...bylo to podobné. Ptali se mě na věci blízké těmto.

Stevie: Takže co bude dál s tebou a s Queen. Budou nějaká živá alba? Vím, že existuje trilion věcí, kterými bychom tě mohli nudit a ptát se na koncerty jako Live at Milton Keynes, Live Earls Court, Live at...

Brian: Velké nevím, opravdu. To bylo rychlé, že jo?...

Stevie: Oh, ještě bych se chtěl zeptat na jednu věc....The Crown Jewels, nový box set od Hollywood Records - vydali jste nové digitální nahrávky? Protože web stránka říká, že jste to všechno remasterovali?

Brian: Ano, ano, nebyl jsem osobně na všech nahráváních. Ale můj technik, Justin, byl téměř při všech. Vlastně na všech. A všechno to bylo vytvořeno na vysoké úrovni a láskou a pečlivostí ve studiích Abbey Road. Naši lidi měli dost potíží najít naše staré pásky. Myslím, že je to kus dobré práce, ano.

Stevie: Skvěle. Dekujeme mockrát Briane.