Queen

Circus Magazine '77 [cz]
Popcorn Magazine '81 [cz]
Queen Of The Record '86
Video Magazine '89
Rockline '91 [cz]
MTV Music Awards '92
Rolling Stone '95 [cz]
BBC Radio 1 '95 [cz]
BBC Pop On The Line '97 [cz]
SABC 2 Top Billing '98 [cz]
BBC Radio 2 '98 [cz]

Freddie Mercury

Circus Magazine '77 [cz]
The Man Who Would Be Queen '81 [cz]
Melody Maker '84
The Sun '85 [cz]
The Bigger The Better '85 [cz]

Brian May

Sounds Magazine '75
Circus Magazine '76
Guitar Player Magazine '83
Steve Gett '82
Faces Magazine '84 [cz]
A Kind Of Magic '86
Vox Magazine '91
Canadian Radio 97.7 HTZ '91
Guitar World Magazine '91
Guitarist Magazine '92
Dutch TV '92
Bravo Talk Show '92
Guitar For the Practicing Musician '93
GM TV '93
High Voltage Magazine '93
Howard Stern Show '93
MTV '93
Guitar World Magazine '93
Guitar Magazine '93
BBC Radio 1 '94
BBC Radio 1 '97
'This Morning' ITV '97
Melbourne Herald Sun '98 [cz]
Radio 3, Polsko '98 [cz]
Jazz Web '98 [cz]
Clyde 1 '98 [cz]
Paul Cashmere '98 [cz]
Holandské radio '98 [cz]
Tisková konference, Petrohrad '98 [cz]
Musikexpreß '98 [cz]
Guitarist Magazine '98
Guitar World Magazine '98
BBC Radio 4 '98
Talk Radio '98
Sydney Sun Herald '98
Music Scene Magazine '98
BBC Radio 2 '98
Španělské radio '98
Gitarre und Bass '98
BBC Radio 1, Radio 2 '98
Vintage Guitar Magazine '98
Best Magazine '98
Musica Magazine '98
Birmingham Evening Mail '98
Classic Rock Magazine '98
GM TV '98
Guitar World Magazine '98
CNN World Beat '00
BBC Radio 1 '00
Capital Gold Radio '01 [cz]
BBC Radio 4 '02 [cz]

Roger Taylor

Record Mirror '75 [cz]
USA '76
Sounds Magazine '80
Modern Drummer Magazine '84
The Cross '91 [cz]
BBC Radio 1 '93
Rockstyle Magazine '94 [cz]
Reflex '94 [cz]
QFC Magazine '95 [cz]
Filmový Festival, Cannes '96
KKLZ Radio '97
Radio 5 '98
Virgin Radio '98
SGR Colchester '99

Navigace: Queen - Královská legenda - Rozhovory: Brian May: Faces Magazine '84 [cz]

Rozhovory: Brian May: Faces Magazine '84 [cz]

Brian May: Back To Where He Once Belonged, Faces magazine, 1984
překlad: LG (http://queen.musichall.cz)

Pro Briana Maye je rok 1984 velmi dobrým. Třinácté album skupiny Queen The Works se stalo mezinárodním triumfem, potlačujícím všechny špatné vibrace, které zanechalo neporozuměné předchozí album Hot Space. Jeho první sólová snaha se jmenuje Brian May & Friends: Star Fleet Project, s Eddie Van Halenem a baskytaristou  Philem Chenem a je opravdu kultovní kytarovou záležitostí. Zatímco sólové projekty jsou často zdvořile pochvalovány a pak zapomínány jako umělcova "záliba", syrová síla této desky znamenala nečekaný příliv přijetí. Navíc, Brianova první producentská práce na debytu Lettin' Loose skupiny Heavy Pettin' byla dobře přijata jak v Birtánii tak ve Spojených Státech, a z ještě před pár měsíci neznámé skupiny udělala nejnovější metalové hrdiny.
 
Jako stylový kytarista, Brian se rozdává i přes všechny svoje špatné a dobré psychické stavy a i přes nekonečný boj uvnitř skupiny.
O skupině Queen totiž opět kolovaly zprávy, že je před rozpadem, umocněné velmi různorodým přijetím experimentální desky Hot Space. Všichni členové přiznali tisku, že nechtějí mít s ostatními třemi nic společného. Freddie Mercury řekl, že vydaná energie nato aby se raketoplán Columbia dostal na oběžnou dráhu byla tím katalyzátorem, který je čtyři inspiroval k dokončení sólových projektů. Ale s velkým úspěchem desky The Works všechny obavy zmizely. FACES se s Brianem setkal právě v době, kdy se skupina Queen chystala na světové turné, aby se dozvěděl něco o jeho nových tajemstvích tvorby harmonií jak na pódiu tak mimo něj.

FACES: Jsem vaším fanouškem od doby, kdy jsem vás viděl jako předkapelu Mott The Hoople ve Winter Garden - někde před deseti lety. Ale musím uznat, že jsem byl docela zmatený směry, kterými se Queen v poslední době dávali.

May: To asi my oba.

FACES: Ale tvoje dvě nové desky všechno zase obrátili. Tvoje sólové album a The Works jsou velmi dobře přijímány, mírně řečeno.

May: Co se týká posledního alba - Hot Space - dali jsme se jinou cestou jak jsi řekl předtím, nové album představuje typy skladeb, které jsme schopni dělat dobře. Všechny naše Queenovské znaky jsou zpět - kreslíme obrazy, stejně jako jsme to dělali tři nebo čtyři alba nazpět. Chtěli jsme znít víc jako Queen - jako skupina.

FACES: Všichni jste znamenití hudebníci - mě osobně experimentální desky zajímali hodně, hned jak se vytratil počáteční šok.

May: My jako skupina nemáme jeden směr, kterým se chceme ubírat. Jsme čtyři velmi rozdílní lidé. Mám pocit, že jsme demokratičtější než jakákoli skupina se kterou jsem se setkal. To ale sebou nese mnoho kompromisů - nikdo z nás nezískává všechno co chce. Každý tlačí trochu jiným směrem bez vědomí, kde leží pomyslný bod rovnováhy. Dostat se k citlivému formátu desky Hot Space byl také docela boj, pak jsme se rozhodli to všechno proložit rytmickým a řídkým nádechem, který ukázní všechny naše požitky, které jsme do desky vložili. Cítili jsme, že naši fanoušci ho pochopí, jako další experiment. Ale zjistili jsme, že sešli - v posledním případě - od naší muziky, kterou od nás lidé očekávají. Jindy jsme zase sami mysleli, že jsme hodně ustřelili, ale nikdo nepozvedl ani obočí.
Takže teď bylo překvapujícím zjištěním, že se to lidem nelíbilo, a v některých případech nad námi zlomili hůl.

FACES: Když jste natáčeli ve studiu, tušili jste takový druh reakce?

May: Já jsem ani nepostřehl, jak daleko zacházíme. Já sám jsem byl do tohoto konceptu nejméně zažraný. Ale cítil jsem, že je to dobrý, a správný experiment.

FACES: Ale žádná skupina nemůže pořád pokračovat se stejným zvukem. První dvě desky Queen byly pro mě opravdu excelentní, bezvadné. Ale sám jsem zjistil, že nemůžete žít v hudebním vakuu a nikdy se nepohnout dál.

May: Musíte ale stále udržovat při životě svého ducha, jinak máte pocit, že umíráte. Do teď k nám byli fanoušci velmi tolerantní. My sami jsme je považovali za přemýšlivé a rozumějící posluchače, ale s tímto albem to nebyla jednoduchá doba.
 

FACES: Ta prudká změna vaší hudby mě zasáhla už v době alba News Of The World. Mnoho mých přátel rockerů bylo hodně naštvaných, že už neslyšeli starou skupinu Queen z prvních dvou alb.

May: Pro upřesnění, na naše druhé album bylo hodně stížností. Někteří říkali, že už to není rock'n'roll, že je to moc dekorativní, moc vrstvené. Na druhou stranu jsme cítili, že jsme víc získali, než ztratili, že jsme pustili do hudby novou krev - i když jsme dostali několik rozčilených dopisů. Pak s News Of The World někdo říkal, že je to pěkné, ale jednorozměrné, moc strnulé bez harmonického obsahu. Ale po pravdě, snažili jsme se jen očistit a začít znovu od země. Všechny stížnosti, které jsme dostávaly byly od malého počtu lidí. A když se u Hot Space tento počet mnohonásobně zvýšil, donutilo nás to se zastavit a uvážit: co způsobí, že album za něco stojí? Je to opravdu počet lidí, kteří reagují kladně?

FACES: Mohu hádat, že to začíná už postojem samotné skupiny.

May: Nikdo z nás není vždy naprosto spokojený s deskou, protože každý chce něco trošku jinak a nikdy toho nemůže stoprocentně dosáhnout. Teď si The Works vede velmi dobře, ale já začínám být zvědavý, jestli to neznamená, že jsme ho nahráli bez rizika. Podle mého musíte hudebně riskovat, abyste mohli být spokojeni sami se sebou.

FACES: Pak musíš být spokojen s kritikou a komerčním úspěchem tvé sólové desky.

May: Star Fleet nebyl předem promyšlený - natočili jsme to během okamžiku. Pro mě to bylo hodně těžké, ale ten den jsem měl dost kuráže a všechno fungovalo.

FACES: Jak se ti líbila spolupráce s Eddie Van Halenem?

May: Byla to nádhera - byla to po celou dobu jedna z mých nejlepších zkušeností mého života. Byl to nádherný pocit hrát s lidmi, kteří byli nadšeni z toho, že mohou hrát zase se mnou. Ten pocit mi dlouho chyběl. Takže mi je celkem jedno, jestli se deska prodávala hodně nebo ne - ani jsem netušil, že to později dám na desku, jen jsem to chtěl mít natočené pro sebe.

FACES: Bylo to naslepo, ale je to excelentní - jak jinak to nazvat.

May: Musím přiznat, že mě to pořád baví - stále si tu desku pouštím a líbí se mi co slyším. Naproti tomu jen si jen vzácně pustím desku Queen a bavím se. Většinou se trápím nad každým tónem, který slyším, a hledám chyby. A to přináší zpět všechny tendence vrátit se do studia a společně zase pracovat.

FACES: Je to opravdu tak bolestné?

May: Neříkám, že jsme nikdy neměli skvělý čas, protože to se může stát. Ale je kolem toho strašně moc opravdové hoře, která se promítá do každé noty.

FACES: Cítíš to samé na pódiu?

May: Ani ne. Hlavní důvod, proč stojí za to se honit v této skupině je ten, že miluji živé vystupování s touto kapelou. Noci, kdy skupina drží oheň v náruči - to je docela vzrušující. Když něco dělám bez skupiny, zjišťuji, že mi to jde mnohem hůř než s ní.

FACES: Na pódiu působíš dojmem, že jsi v pohodě.

May: A taky jsme. Všechny ty tlaky ze studia smeteme stranou když koncertujeme. Nepočítám osobní spory - když jste sebevědomí, žene vás to k tomu nejlepšímu, co můžete nabídnout fanouškům, kteří se na vás přišli podívat. Opět se navzájem seznámíme s našimi talenty. Máme naprostou důvěru, a můžeme se spolehnout jeden na druhého. A právě tohle všechno bych chtěl dostat na naše desky.

FACES: Ale sám cítíš, že je to beznadějná myšlenka?

May: Upřímně ano. Musím říct, že i ostatní ze skupiny mají podobné myšlení. A díky demokracii, která u nás panuje, nikdo z nich nejde svou vlastní cestou.
Teď s poslední deskou jsem napsal singl, můžete ho brát jako jednu z mých nejtvrdších požitků. Byl velmi tvrdý a syrový, ale mě se ten zvuk opravdu líbil. Ostatní tři ho v lásce neměli až do takové míry, že skladbu nechtěli hrát. Takže skončil na b-straně singlu Radio Ga Ga, který je dobrý už jen proto, že fanouškům dává něco, co na desce neuslyší. Ale sami vidíte, že po rozhodnutí většiny se na desku nepřijal.

FACES: Mluvme teď o tvé první producentské práci s Heavy Pettin’ do které jsi se pustil začátkem tohoto roku. Pro jejich úspěch si hodně udělal.

May: Mě se líbilo jejich demo, ale nikdy předtím jsem žádnou produkci nedělal. Dospěl jsem k názoru, že bych teď mohl - teď nebo nikdy. Připomněli mi nás samotné, začínající bez talentu, ale pravá skupina ve všech směrech, ovšem bez jakékoli nahrávky. Pocítil jsem, že jim můžu předat své zkušenosti a možná předejít mnoha problémům, které jsme museli podstupovat.

FACES: Bavil tě ten nový úkol?

May: 50/50, nanejvýš. Byli skvělou skupinou, ale zkušenosti s jednáním s manažery a nahrávacími společnostmi byly docela trápením. Na každý pád, byla to velmi poučující zkušenost!
  Mikael Kirke and Diana Clapton