Queen

Circus Magazine '77 [cz]
Popcorn Magazine '81 [cz]
Queen Of The Record '86
Video Magazine '89
Rockline '91 [cz]
MTV Music Awards '92
Rolling Stone '95 [cz]
BBC Radio 1 '95 [cz]
BBC Pop On The Line '97 [cz]
SABC 2 Top Billing '98 [cz]
BBC Radio 2 '98 [cz]

Freddie Mercury

Circus Magazine '77 [cz]
The Man Who Would Be Queen '81 [cz]
Melody Maker '84
The Sun '85 [cz]
The Bigger The Better '85 [cz]

Brian May

Sounds Magazine '75
Circus Magazine '76
Guitar Player Magazine '83
Steve Gett '82
Faces Magazine '84 [cz]
A Kind Of Magic '86
Vox Magazine '91
Canadian Radio 97.7 HTZ '91
Guitar World Magazine '91
Guitarist Magazine '92
Dutch TV '92
Bravo Talk Show '92
Guitar For the Practicing Musician '93
GM TV '93
High Voltage Magazine '93
Howard Stern Show '93
MTV '93
Guitar World Magazine '93
Guitar Magazine '93
BBC Radio 1 '94
BBC Radio 1 '97
'This Morning' ITV '97
Melbourne Herald Sun '98 [cz]
Radio 3, Polsko '98 [cz]
Jazz Web '98 [cz]
Clyde 1 '98 [cz]
Paul Cashmere '98 [cz]
Holandské radio '98 [cz]
Tisková konference, Petrohrad '98 [cz]
Musikexpreß '98 [cz]
Guitarist Magazine '98
Guitar World Magazine '98
BBC Radio 4 '98
Talk Radio '98
Sydney Sun Herald '98
Music Scene Magazine '98
BBC Radio 2 '98
Španělské radio '98
Gitarre und Bass '98
BBC Radio 1, Radio 2 '98
Vintage Guitar Magazine '98
Best Magazine '98
Musica Magazine '98
Birmingham Evening Mail '98
Classic Rock Magazine '98
GM TV '98
Guitar World Magazine '98
CNN World Beat '00
BBC Radio 1 '00
Capital Gold Radio '01 [cz]
BBC Radio 4 '02 [cz]

Roger Taylor

Record Mirror '75 [cz]
USA '76
Sounds Magazine '80
Modern Drummer Magazine '84
The Cross '91 [cz]
BBC Radio 1 '93
Rockstyle Magazine '94 [cz]
Reflex '94 [cz]
QFC Magazine '95 [cz]
Filmový Festival, Cannes '96
KKLZ Radio '97
Radio 5 '98
Virgin Radio '98
SGR Colchester '99

Navigace: Queen - Královská legenda - Rozhovory: Brian May: Clyde 1 '98 [cz]

Rozhovory: Brian May: Clyde 1 '98 [cz]

Clyde 1 Interview May 22-23 1998
překlad: Antonin Haas <haas@appleklub.cz>

[All The Way From Memphis]

To byla stará skladba skupiny Mott The Hoople All The Way From Memphis, kterou lze nyní nalézt na novém albu Briana Maye. Album se jmenuje "Another World" a právě Brian je naším hostem v Clyde tonight. Briane, vítej v Clyde.

Brian: Díky Tome.

Je skvělé o tobě opět slyšet. All The Way From Memphis, to zní velmi, velmi živě. Bylo to nahráno živě?

Brian: To je tajemství (smích). Ehm, bylo to nahráno v Jiném Světě. Ehm, to je všechno, co mohu říci, je to velmi tajemné. Víš, nikdy nevíš jak se tyhle věci stanou, skutečně.

Dobře. Je to, jak jsem řekl, stará skladba Mott The Hoople. Vždy jsi byl tak trochu fanouškem Mott The Hoople. Byli jste přátelé, jste přátelé s Ianem Hunterem, je to tak?

Brian: Ano, udržoval jsem roky styky s Ianem, ale Mott The Hoople byli naší první zkušeností se životem na cestách a musím říci, že to byla hezky oslňující zkušenost. Vždy to zůstane v mém srdci, protože jsme na tom turné vyrostli, byla to holá šílenost, a nutnost vydržet, tě nutila přizpůsobit se, stával jsi se rock’n’rollovým dítětem a tak; v dobré víře světa, víš. A, ano, bylo to fenomenální. A já jsem je sledovával každou noc, jak hrají All The Way From Memphis, a každou noc mohlo to místo vybouchnout, bylo to jako zemětřesení. Byli skutečně fantastickou živou skupinou. Musím říci, že měli zůstat spolu.

Je to kouzelná skladba.  A další, co byla další, Roll Away The Stone, a co bylo třetí velkou věcí?

Brian: Opravdu velkou byla Young Dudes, ale napsal ji pan Bowie, nicméně pro mě je jedinou Memphis a vždy jsem chtěl dělat tuto skladbu a nyní jsem toho zproštěn, protože je na mém albu (smích).

Skutečně skvělé. Je to skladba, kterou jste hráli živě s tvou skupinou Brian May Band když jste koncertovali?

Brian: Ne, až dodnes jsem ji nezkoušel. Je jenom na nahrávce a já už nemohu čekat s jejím hraním. Je velice smutné, že nebudeme mít Cozyho, víš, ne?

Strašné.

Brian: Neuvěřitelné. Nemohu uvěřit, že není tady. Stále předpokládám, že stoupá ke hvězdám a zpívá "Oh, to je v pořádku, je to jen vtip". Cozy byl právě takový, byl vždy plný šprýmů a nesmyslů a byl tou nejživější osobou, kterou si můžeš představit. Vypadá to neskutečně, že už tu není.

Měl jsem v posledních letech občas to potěšení se s ním setkat při interview a byl to, hm, gentleman.

Brian: Fantastický. Nejmilejší člověk na světě. To se musí nechat.

Ve skutečnosti to byla automobilová nehoda.

Brian: Ano. Byl velmi rychlý řidič, asi víš, zbožňoval rychlost, ale byl velmi dobrý řidič, a kdyby nebyl rockovým bubeníkem, byl by se stal určitě profesionálním automobilovým závodníkem, takže pokud vím, nikdo nemohl předpokládat, co se stane. Auto se nějak vymklo kontrole. Existují zprávy, že to přehnal s rychlostí, přičemž byla, jak jsem pochopil, ošklivá noc, ošemetná deštivá noc. Já jsem tu nebyl. Byl jsem v Africe, tak nějak. Vzal jsem své děti na safari, protože jsem právě dokončil album a ještě jsem mluvil s Cozym a oba jsme počítali "Wow, to bude skvělé zase vyjet, víš po celém tom čase, konečně můžeme vyjet a udělat turné" a ehm, a pak se to stalo.

Strašlivé

Brian: Hmm. Ano, já myslím, že nějak nějakého bubeníka získáme, ale řekl bych, že to nebude lehký úkol, protože nejde jenom o náhradu bubeníka, víš, je to... on byl páteří naší skupiny, úplně a v tomto směru nenahraditelně.

[The Business]

The Business, to je skladba, která vyšla jako singl. Pochází z Brianova alba Another World a ...

Brian: Ano, dal jsem jí šanci, myslel jsem to vážně? Řekl bych, že jste skutečné rockové rádio, že, ale v této zemi je mnoho rádií, která jsou jen málo rockově orientována. Je jen na tobě, jestli ji budeš hrát.

Skutečně, je to pěkná skladba. Pěkná skladba! A je to taková skladba, že když jsem ji slyšel poprvé během mého probírání se singly, napadlo mě "Zní to hrozně povědomě". Podíval jsem se, kdo je autorem a pomyslel jsem si "Oh, napsáno, ano, Brianem, ale já jsem to určitě slyšel" a nakonec jsem to našel mezi ubohostmi, které mi zaslala nahrávací společnost. A bylo to v televizním pořadu, muselo to být zhruba před rokem.

Brian: Ve skutečnosti, víc než jsem myslel, pěknou chvíli předtím. Ano, udělal jsem nějaké části. Tato skladba, společně se spoustou dalších skladeb na mém vlastním albu, byla původně inspirována  zvenčí. Posbíral jsem všechny tyto malé věci dělané na zakázku a inspirace zvenčí, a toto byla věc pro televizi, ano. Požádali mě o napsání skladby o muži, který zpravidla každé ráno vstává a zkouší dělat to nejlepší, co dovede a pokaždé jinak, ale nikdy to docela nezvládne, je věčným optimistou, který ale vždy prohraje. Tak, ehm, jsem napsal nějaké zlomky, které byly použity pro televizní seriál, a potom jsem přišel na to, že jsem psal o sobě, víš, a tak jsem napsal skladbu, na které jsem dále pracoval a náhodou se z toho stala tahle věc nazvaná Business. Hodně obsahuje Cozyho, jak pravděpodobně můžeš dosvědčit.

Ano, zajisté. Má to obzvláště uštěpačný nádech, a já jsem si to spojil s tím, že jsi byl po tak dlouhou dobu v Queen a teď je to tvoje jméno, které se objevuje na prvním místě plakátů. A já si zapamatoval tenhle text "It's a hard business to make it on your own [Je to těžká věc dělat věci po svém]". A jenom jsem přemýšlel, jestli je v tom nějaký význam?

Brian: (směje se) Ano, skutečně, je tu v tom skutečně spousta významů, ale ehm. Jednoduše, všechny moje skladby co dělám je víc o životě než o čemkoliv jiném. A život je pro nás všechny společný, víš, všichni to vidíme jako těžkou věc, a já myslím, že je v životech nás všech moment, kdy si uvědomíme, že jsme vlastně sami. Víš, všichni jsme hnáni do partnerství a snažíme se být součástí nějaké skupiny, víš, z důvodu naší nejistoty, ale, víš, jak se říká, přicházíme na svět sami a nakonec ho sami také opouštíme. A skutečně to tak je. Myslím si, že součástí celého procesu růstu je to, že si nakonec musíš uvědomit, že prsní bradavka je tvým životem, a pak už žiješ vlastní a získáváš odpovědnost. A to není snadné.

Zahrajeme si další skladbu; posluchačům jenom připomínám, že se s Brianem Mayem bavíme o jeho novém albu Another World. A další skladba, kterou zahrajeme posluchačům, Briane, je opět starý song. A je to starý rocker. Nemohu si vzpomenout jak... Myslím, že to bylo album Rock and Roll Johna Lennona, ale Johna Lennona ten song nebyl. Slow Down?

Brian: Ve skutečnosti to, ehm, není jeho skladba, je to skladba Larryho Williamse, ale byl jsi blízko, bylo tona Beatles Rock and Roll EP. A John Lennon to zpíval.

Správně!

Brian: A to je to, co mě inspirovalo. Pomyslel jsem si, že je to úžasné a je dobré si to zapamatovat, nejdříve mě napadlo to, že to má úžasný riff. Takový ten druh starodávného riffu, který tě nutí si myslet, že pochází z prehistorických časů, ale ve skutečnosti je to někým napsané, víš? Tak to je.

Jasně.

Brian: Je to tak zřetelné, tak jednoduché, ale je to skvělý riff, je to skvělá skladba. Ošidně jednoduchá, myslím, víš. Spousta těchto starých rockových skladeb je velice přímá, víš; "Carry your books home from school" atd.; ale, ehm, říkají věci, které se nás všech týkají; víš, příběhy lásek a ehm... Donutil jsem chlapce tohle zahrát, tohle je jediná skladba na albu, která je skutečně živá. Cozy Powell, Neil Murray, Spike Edney, což je kluk, který obvykle hrál v pozadí na klávesy na turné Queen, a Jamie Moses, který se stal velmi dobrým přítelem a druhým kytaristou. My všichni do toho jdeme a hrajeme nálož skladeb, které známe. Víš, všichni známe Slow Down, všichni známe Maybe Baby, všichny známe Only Make believe. Udělali jsme spoustu věcí jen tak, ehm, pro zábavu a abychom měli nějaké věci na pásku a ohledně toho jsem nyní velmi potěšen, že jsme to udělali, protože Cozy tu už nikdy víc nebude, má to pro mě nový význam. Brali jsme ty pásky jako dnešní skutečnost a pár jsme jich namixovali, a pointou bylo to, myslím, že jsme vydali pro sebe malé EP, trochu rock and roll, druh rockového retro EP, kterým jsem teď skutečně uchvácen.

Slow Down

To zní děsivě, tahle skladba Slow Down, je tak dobře nahraná a přitom jakoby ve stylu starých songů, ehm, a já si dovedu představit, že to bude skvělý hrát živě.

Brian: Ano!

Právě mluvíme o živém vystupování a teď se třeba můžeme přesunout, jenom na vteřinu. Můžu s tě zeptat na vzpomínky na Glasgow? Er, samozřejmě, v tvé kariéře jsi dělal turné po světě už mnohokrát, hrál jsi mnohokrát v Glasgow, ale vzpomínka, která mi vyvstala, když jsem se dozvěděl, že s tebou budu mít dnes rozhovor, je jediná která se mi vybavila, a je to vzpomínka na vystoupení, nemůžu si vzpomenout na rok, ale bylo to vystoupení, které jsi měl na Glasgow Apollo...

Brian: Samozřejmě (směje se).

Vzpomínám si, jak jsem byl v davu a vy jste měli takovou nakláněcí se světelnou aparaturu, která se na začátek vystoupení zdvihla z přední části jeviště, kde jste hráli hodinu a čtyřicet minut nebo kolik to vlastně bylo, a na konci vystoupení se zase sklonila dolů, a mně se právě vybavila úžasná vzpomínka na toto zvláštní vystoupení. Vzpomínáš si na něj?

Brian: Jasně, byla to skvělá hračka. Ehm, byli jsme takoví, víš, milovali jsme zvětšování našeho vybavení, všechny peníze, které jsme vydělali na turné jsme vrazili zase zpátky do něj a do získání těch nejdražších hračiček a do požadavků technikům, aby dělali nemožné. Protože v těchto dnech, to bylo skutečně, mám ten pocit, skutečně poprvé, co jsme něco stěhovali na turné, skutečně, víš, obvykle jsme dávali pozor na tyhle lidi, kteří nám nakládali naše věci, a bylo to vidět. Obvykle jsme viděli, jak zdvihají osvětlovací aparaturu pomocí kladkostroje a mělo to být během zvukových zkoušek, a my jsme se ptali, jestli to tak nemůžeme dělat i během vystoupení, víš, zatímco vybavení je v provozu, a oni říkali "oh, ne, ne, to je úplně nemožné", víš, požární předpisy a takové věci, ale oni náhodou spočítali možnost, jak by to bylo možné udělat a skutečně, stalo se to hlavní součástí toho, co jsme dělali, a má to své místo i dnes. Každý má tento druh vybavení. Je spousta věcí, které jsme objevili a tím jsme dostali možnost dělat největší a nejinovativnější vystoupení které tu kdy byly. Skutečně jsme se tím bavili.

Ale bylo publikum v Glasgow obzvlášť dobré pro Queen?

Brian: Glasgow je, řeknu to, určitě si budeš myslet, že vám mažu med okolo úst, ale publikum v Glasgow je absolutně známé v našem oboru jako jedno z nejlepších v Británii. Myslím, že Glasgow a Newcastle skutečně vítězí, právě tohle jsou místa, kde je nejvíce energie. Londýn na tom bude pravděpodobně nejhůře, je to smutné, protože pocházíme z Londýna. Hádám, že se Londýn zkazil nebo tak něco, nevím co to je. Ale Glasgow Apollo, skutečně, je úžasné místo. Už jsem tam nějakou dobu nebyl.

Už se nekoná.

Brian: Nekoná?

Apollo skončilo.

Brian: Oh, jsem velmi smutný, když to slyším. Ano, je to úžasné, protože první věcí, kterou jsme vždy říkali, byla ta, že se nikdy nezbavíme tohohle neuvěřitelně bzučivého jeviště. Byla to noční můra. Vedly tam napříč nějaké elektrické kabely a moje kytara je velmi citlivá, pořád v jejím zvuku bylo zzzzzzz a lidé trávili hodiny tím, že se to snažili odstranit. A potom, jakmile jsi vystupoval, jeviště bylo moc vysoké,  každopádně jsi byl v úrovni balkónů. Nebyl jsi ve stejné výšce jako lidé na podlaze, takže jsi se musel skutečně nahýbat přes okraj pódia, abys viděl všechny dole. A mohl ses dotknout lidí na balkónech, to byla ta nejzvláštnější věc. A taky tam byly horní balkóny, a když jsme tam prvně hráli, měli jsme lidi nahoře a oni poskakovali nahoru a dolů a mohl jsi sledovat pohybující se palce, vypadali jako chodidla, nahoru, dolů. A nakonec je zavřeli dolů, protože říkali, že to spadne dolů nebo tak něco. Ale bylo to úžasné místo. Myslím energii toho místa, je to smutné, že tu už není, je mi ho velice líto, když to slyším.

On My Way Up

Toto je On My Way Up, jedna z nejchytlavějších skladeb na albu. Dosáhl jsi tu roztomilého spojení s několika dívčími zpěvačkami, Briane. Známe ty slečny?

Brian: Zbožňuji svá děvčata. To jsou ty slečny, které se mnou byly na turné celý rok. Cathy Porterová a Shelley Prestonová. Nemyslím si, že by byly schopny jet se mnou nyní, budu si muset najít nějaké nové slečny, protože se nemají rády.

(Moderátor se směje)

Brian: Opravdu! A jsou tu i jiné věci. Myslím, že jsem z nich velmi šťastný, protože obě teď mají své vlastní skvělé kariéry. Cathy teď byla v mnoha hudebních vystoupeních a je vedoucím bodem ve skupině zpěváků Andrewa Lloyda Webera. Pracuje velmi dobře a Shelley byla na turné se spoustou lidí; Belinda Carlisle; a udělala sólové nahrávky. Takže si najdu nové slečny, které budou... Víš, to je ta cesta.

Hmm, to zkoušení nových může být docela zábavné!

Brian: Ano, jsem si jistý, že se můžeme najít! (směje se)

Další skladba, kterou si pustíme, je China Belle. Vypadá, že byla napsána o mladé slečně. Byla tvojí přítelkyní?

Brian: Ano, je to takový druh složité tvorby.

Jsme tu jenom já a ty Briane, nikdo neposlouchá, mužeš mi to říct!

Brian: (směje se) Ano, skutečně. Existuje takový malý žlutý idol na severu Káthmandů. Tady jsem našel tuto rozkošnou slečnu. Opravdu, je to mnoho věcí, víš. Domnívám se, že je to druh parodie, protože... Nevím, kdo napsal Route 66, zkoušel jsem myslet jiný den.

Chuck Berry?

Brian: Byl to Chuck Berry? Nemyslím si, nevím. Hmm, ať to byl kdokoliv, byl to určitě nějaký chlápek toho typu, co píše rockové skladby o nějaké slečně na nějaké půvabné ulici v, víš, Chicagu nebo kde, a to všechno zní velice dobře, kdekoliv, víš.  A nikdy se to nestalo v Beijingu. A já jsem si pomyslel, že nastal čas, abych to udělal. A ve skutečnosti to bylo nedávno, co jsem tam chtěl. Opravdu, chtěl jsem do Mongolska, abych viděl zatmění slunce, je to jedna z pošetilostí, kterými jsem posedlý, a cestování jsme skončili v Beijingu. A já začal psát všechna tato slova, a byly tam velice rozkošné slečny, víš, a já jsem si pomyslel jaká ostuda, nikdo nikdy nenapsal o těchto slečnách.

Teď si to poslechneme. Je to celé zvláštní, co říkáš je skutečně tak, ve Velké Británii jsou místa, o kterých bys nikdy nenapsal skladbu, jako třeba Wolverhampton, nebo Sunderland, nebo Edinburgh, nebo..., každopádně, teď si to poslechneme. Tohle je Brian May a China Belle.

[China Belle]

China Belle z nového alba Briana Maye. Album se jmenuje "Another World" a Brian je náš host v Clyde tonight. Blížíme se ke konci, Briane, ale řekni teď  něco o svých plánech na turné. Budeme mít možnost tě skutečně tady ve Skotsku vidět hrát?

Brian: Ano, máme to naplánováno na brzkou dobu, někdy v září myslím, ale musíme překonat pár překážek. Otázka kdo sedí za bubny je důležitá, a taky musíme nacvičovat. Musíme si to tu nějak naplánovat. Ale věřím, že tu budeme vystupovat, a když hlas a tělo vydrží, budu tady!

Skladba nazvaná "The Guv'nor". V nahrávací společnosti se objevily řeči o Jeffovi Beckovi a skutečně je tam kytara, která zní jako Jeff Beck. Hraje to Jeff nebo jsi to ty?

Brian: Ne, je to Jeff! Ano, neumím hrát takhle, dobrý grif! Je jenom jediná osoba, která umí hrát jako Jeff Beck a to je Guv'nor! Ano! Ano, byl jsem velice, velice ???, a jsem mu velice vděčný, že hraje v mé skladbě. Byl mým hrdinou už v době, kdy jsem začínal, a těší mě, že mohu říci, že je nyní můj přítel. Vždycky jsem trochu v bázni, stejně, myslím, jako když on je kytarista kytaristů a je zjizvený muž. A skladba..., tahle skladba byla ve skutečnosti napsána o střelci na počátku, protože tu byl film, který měl přijít do kin, zvaný "The Guv'nor". Stále by měl přijít do kin, nevím, ale myslím, že jsou dočasně bez peněz. Ale je to o pěstním bojovníkovi, bosonohém bojovníkovi, a napsal jsem skladbu o tom, která zpočátku byla opravdu o tomhle, ale pak jsem v tom uviděl drobnou metaforu a podíval jsem se na to z té trochu zábavné strany, protože jsem si pomyslel ano, pro nás, co si myslíme, že umíme hrát na kytaru, je Jeff Beck Guv'nor. Tak jsem o něm napsal, a on tam zahrál. Udělal fantastickou práci.

Ve skutečnosti si tuhle skladbu zahrajeme příští týden, protože skladba, kterou skončíme dnešní interview je i titulní skladbou. Poslední skladba na albu a když ji poslouchám, zřejmě je napsaná pro Cozyho, ale pravděpodobně byla napsána ještě před Cozyho tragickou nehodou. Takže bych sem vzal Freddieho a zeptám se, byl Freddie v tvé mysli, když jsi psal tuto skladbu?

Brian: Ehm, mnoho věcí. Je to velice obtížné určit, víš. Hned jak začneš pracovat na nějakém nápadu na skladbu, tak se všechny možné věci objevují v tvé hlavě a ty splétáš všechna tato vlákna dohromady. Je to především milostná skladba, a první záblesk nápadu přišel opět z filmu, zvlášť silně. Ten muž napsal scénář k filmu nazvaném "Sliding Doors", který teď právě přichází do kin, na základě skutečnosti. Byl to můj starý přítel a řekl "prosím, napiš mi skladbu. Vždycky jsem snil o tom, že ti řeknu o napsání skladby, Bri". Tak jsem napsal tuhle skladbu "Another World" a byl s ní velice spokojený. Věnoval jsem ji přímo jemu a on ji miloval, skákal nahoru a dolů, říkal "To je ono," víš, "to je prefektní věc pro film". Asi čtyři další měsíce jsem od něj neslyšel žádné další slovo a pak mi řekl "Oh, promiň Briane, víš, politika, víš, poškodil bych nahrávací společnost, která financovala film a tak nemůžeme použít tvoji skladbu." Byl jsem pár dní naštvaný, ale pak jsem si pomyslel "No, mám skladbu" a začal jsem do ní vkládat myšlenky, které šly s mým životem a mé pocity. Pokaždé, když slyším tuto skladbu, je to šok, protože je pro mne velice odlišná a je to skutečně jiný svět jako terminus technicus a atmosféra vytvořená ve skladbě napsáním i nahráním. Je to skladba, o které jsem si nikdy nemyslel, že ji udělám. Jsem mnohem jinačí, víš (směje se). Tohle je pro mě veliký vzrůst v oblasti skladeb, a je to pro mě jiný svět.

Pěkná skladba, budu ji rád hrát. Takže Briane, díky za náš dnešní noční rozhovor.

Brian: Zdravím, ať se vám to líbí.

Vše nejlepší tvému novému albu, a budeme se těšit, že tě uvidíme v Glasgow později v tomto roce. To je Brian May a Another World. Díky Briane.

Brian: Ahoj.