Navigace: Queen - Královská legenda - Podrobné informace o deskách: Sheer Heart Attack

Podrobné informace o deskách: Sheer Heart Attack

Zajímavosti:
Na koncertním turné Brian onemocněl, takže natáčení tohoto alba bylo složité a pro něj namáhavé. Dostal žloutenku (pravděpodobně byl infikován nečistou jehlou při očkování před odjezdem do Austrálie), ale i na lůžku pracoval na dalších skladbách. Po uzdravení se Queen sešli ve studiu, ale Brian opět onemocněl, tentokrát mu narychlo operovali vřed na dvanácterníku. Vzhledem k jeho operaci a rekonvalescenci museli zrušit turné po Severní Americe. Brian byl zničený, cítil vinu a hlavně měl strach, aby ho v kapele někdo nenahradil. Nikoho ze skupiny nic takového nenapadlo a všichni pracovali na tomto albu i bez Briana. Chudák producent měl v každé skladbě mezery, které měl později vyplnit Brian. Když Briana propustili z nemocnice, čekala ho hora práce.

Ve skladbě She Makes Me byly použity autentické nahrávky hrůzostrašných zvuků z nočního New Yorku. Now I'm Here napadla Briana v nemocnici, když vzpomínal na turné s Mott The Hopple.

Na začátku skladby Brighton Rock je slyšet pískaný motiv 'I do like to be beside the seaside', který je zpívaný na konci písně Seven Seas Of Rhye (Queen II).

Pracovní název pro skladbu Tenement Funster byl Tin Dreams.

Skladba Misfire je první Johnovou autorskou skladbou na desce Queen.

Stone Cold Crazy, i když jsou pod skladbou podepsáni všichni jako Queen, je původně skladbou skupiny Wreckage (skupina ve které působil Freddie na podzim roku 1969 jako zpěvák).

Obrázky ukazují vznik obalu desky. Roger však nebyl spokojený se svými vlasy, proto musel fotograf Mick Rock vlasy "dodělat" nejspíše nějakou parukou. Jak dokazuje další snímek, byla to tenkrát asi legrace.



Queen o desce:
John
"Mám pocit, že to teď vypadá víc profesionálně. Jsme přeci už u třetího alba."

Brian
"Díky albu Sheer Heart Attack jsem byl schopný vidět skupinu z vnějšku, a byl jsem velmi překvapen tím, co jsem viděl. Natočili jsme pár věcí před mým onemocněním, ale když jsem se vrátil, mezitím toho natočili strašně moc, včetně stopy pro Freddieho písně, které jsem neslyšel, jako Flick Of The Wrist, která mě dala hodně inspirace, vrátit se zpět a něco napsat - Now I'm Here je z té doby. Všechny ty písně jsou o zkušenostech z Amerického turné. Byl jsem nadšen Americkou scénou, Brigton Rock ukázala, jak se můj styl vyvíjel, hlavně sólo uprostřed, které jsem dělal už na turné s Mott The Hoople a vyvíjelo se to až do této podoby. Používal jsem opakovací zařízení s kytarou, což si myslím, nikdo předtím nedělal."
"Nehonili jsme se za hitama, protože jsme se vždycky viděli, jako skupina založená na deskách, ale říkali jsme si, že jsme asi s Queen II.naservírovali toho moc"

John
"Měl jsem ve skupinu důvěru jako nikdy předtím. Byl jsem asi jediný, kdo se na ni mohl dívat zvenčí, protože jsem byl až tím čtvrtým, kdo se přidal. Věděl jsem že v tom něco je, ale nebyl jsem si jistý, až do tohoto alba.

Freddie
"Není to kolekce singlů - i když později můžeme vytáhnout další píseň pro singl. O tom jsem přesvědčený. Ne všechny kousky postačí na věky. Prostě jsme měli strašně moc písní, které jsme chtěli natočit. A pak z toho můžete mít krátká čísla. Je to tak různorodé, že jsme mohli zajít do extrémů. Měl jsem asi jenom dva týdny na to, abych napsal své skladby, na kterých jsme pracovali zatraceně tvrdě."

Freddie (o Killer Queen)
"Lidi poslouchají hard rock, energii hudby Queen už s tímhle singlem, skoro byste předpokládali, že to zpívá Noel Coward."
"Je to o holce z lepší společnosti. Chci tím říct, že i fajnoví lidi můžou bejt pěkný mrchy. O tom ta píseň je, chci aby si to lidi vykládali po svém - přečetli si v tom to, co chtějí."

Brian (o Killer Queen)
"Skladba byla v roce 1974 rozhodujícím momentem. Byla to písnička, která skvěle shrnovala celou naši muziku a byla zároveň i hitem, což už jsme strašně potřebovali pro potvrzení úspěšnosti naší práce. Byli jsme v té době bez pěťáku, stejně jako všechny začínající kapely. Placatili jsme se po obývácích, úplně jako zbytek neúspěšných muzikantů".
"Vždycky jsem měl tuhle skladbu rád. Celá nahrávka byla vyrobena v precizním stylu. Pořád se mě líbí, protože je v ní hodně věcí k poslouchání, a jen tak se neohraje. Je tam stále prostor pro ty malé nápady. Samozřejmě mám rád i sólo s třemi částmi, kde každá má vlastní zvuk. Co můžu říct? Je to ten pravý ročník Queen.
"Poprvé jsem slyšel Freddieho hrát tuhle píseň, když jsem ležel nemocný ve svém pokoji v Rockfieldu (v nahrávacím studiu ve Walesu). Po prvním americkém turné jsem dostal hepatitidu a pak velké problémy se žaludkem a musel jsem jít na operaci. Takže si pamatuji jen jak tam ležím, poslouchám jak Freddie hraje tuhle opravdu dobrou skladbu a cítím se smutně, protože jsem si říkal: 'Z týhle postele se už nikdy nedostanu. Možná bude skupina pokračovat beze mne.' Nikdo nevěděl, co semnou bylo. Ale pak jsem šel do nemocnice a uzdravil se, díky Bohu. Když jsem se dostal ven, byl jsem schopný dokončit Killer Queen. Nechali mi tam prázdná místa, která jsem vyplnil kytarovým sólem. Moc se mi nezamlouvaly některé harmonie v refrénu, takže jsme se na ně pak všichni ještě zaměřili."

Roger (o Killer Queen)
"I harmonie v Killer Queen zabraly docela hodně času, protože jsme zkoušeli všechny možné inverze verzí a nikdy nezněly správně. Vokály jsme přetáčeli čtyřikrát nebo pětkrát."

Roger (o Bring Back That Leroy Brown)
"Je to neuvěřitelné složitá věc ve smyslu instrumentace a aranžmá - laborovali jsme s tím nespočet hodin."

Recenze:
Killer Queen
Sounds : Freddie Mercury vystupuje jako zkušený rockový zpěvák a doprovod, i když je místy velmi složitý, je dostatečně hlasitý a jasný.
NME : Skupina Queen přišla s hudbou, která jasně svědčí o tom, že nejsou záležitostí na jednu diskotéku.

Sheer Heart Attack
NME : Sváteční. Žádný brak, a čtyři písně, které by se chtělo hrát znovu a znovu: Killer Queen, Flick Of The Wrist, Now I'm Here a In The Lap Of The Gods. I píseň, která se mi nelíbila, Brighton Rock, zanechává v posluchači trvalý zážitek, ať už ji slyší živě, nebo z nahrávky.
(Americký hudební časopis) : Je to svědectví nejen obrovského talentu skupiny Queen, ale zároveň jejich všestrannosti. Než vyjde jejich čtvrté album, bude skupina Queen hrát v Madison Square Garden.

Další verze:
Tenement Funster
BBC Radio Take, 1974
Odlišná od normální verze, kytara a vokály jsou malinko zkreslené, v závěru skladby není piano. Tato skladba byla natočena pro Boba Harrise spolu s Flick Of The Wrist, Now I'm Here a Stone Cold Crazy.
Single Version
Na Queen's First EP, na 7" a japonském CD3. Mnoho skladeb z prvních alb neměly přesně definované začátky a konce, proto se musely pro singlové vydání editovat. Takže tato píseň končí po posledním akordu, těsně před úvodním pianem další skladby Flick Of The Wrist
CD3 Version
Na CD3 verzi Queen's First EP z roku 1988 je jiný mix. Když skladba končí, ještě pár sekund je slyšet piano ze zmíněné Flick Of The Wrist.

Flick Of The Wrist
BBC Radio Take, 1974
Ze stejného natáčení jako Tenement Funster. Má jiný konec a kytarové sólo.
Single Version
B-strana singlu Killer Queen, pouze na 7". Tato 3:36 verze má odlišný začátek i konec.
UK CD3 Version
Na britském Killer Queen CD3 z roku 1988. Mix začíná velmi prudce a končí opět velmi rychle na posledním slově "all this time, honey!".
US-only Single Mix
Na americkém 7" Killer Queen, bez piana na začátku, a na konci zasahuje do začátku Lily Of The Valley.

Lily Of The Valley
Single Version
B-strana singlu Now I'm Here (převážně), pouze na 7". 1:38 osamocená verze.
US Single Version
Jedna ze dvou B-stran amerického singlu Keep Yourself Alive (1975). Skladba začíná o malinko dříve než singl, s odstřihnutou finální kytarou z Flick Of The Wrist.
Digital Master Sampler Version
Speciálně editované pro promo CD Digital Master Sampler, začíná na "Baby you've been had".

Stone Cold Crazy
Michael Wagener Mix
Oficiální mix Hollywood Records. Trochu jinak zní bicí, jinak se zdá naprosto shodná s originálem.
Version "Re-Produced By Trent Reznor"
Rychlejší a tvrdší s extra bicími, občas je slyšet mluvit Freddieho ve studiu. Obsahuje samply kytary a bicích z písní Sheer Heart Attack a Dragon Attack i z dalších
BBC Radio Take, 1974
Další skladba z natáčecích hodin pro Boba Harrise, neliší se od normální albové verze.

Misfire
Demo
Chybí některé Freddieho vokály v refrénu, není to pravé demo, pouze si někdo pohrál se stereo efekty.

In The Lap Of The Gods...Revisited
Digital Master Sampler Version
Na Digital Master Sampler CD, je tato o 8 sekund kratší verze, v závěru se hlasitost při výbuchu nestlumuje, ale zvuk trvá až do další skladby (Lily Of The Valley).

Now I'm Here
BBC Radio Take, 1974
Natočená spolu se zmíněnými skladbami, chybně označovaná jako alternující verze, obsahuje Freddieho hlas s echo efekty.

In The Lap Of The Gods
Hollywood Records Version
Na americkém vydání Hollywood Records.

Můj názor:
7/10
První opravdu úspěšné album (úspěšné jako celek).
Od bombastické rockové skladby Brighton Rock přes hitovou Killer Queen a Now I'm Here je toto album už plně ve stylu skupiny Queen. Skupina vsadila na menší snahy experimentovat a více se soustředila na harmonie a líbivé motivy. Objevil se i první počin Johna Deacona - a vůbec ne špatný: Misfire je úžasná, optimistická skladba s trefným textem. Ani Roger nezahálel a Tenement Funster patří mezi mé oblíbené. Killer Queen má naprosto dokonalý text a není divu, že Freddie dostal v roce 1975 cenu Ivora Novella právě za text k této písni.