Navigace: Queen - Královská legenda - Podrobné informace o deskách: Barcelona

Podrobné informace o deskách: Barcelona

Zajímavosti:
Pro Freddieho bylo natočení této desky splněním jeho velkého snu. Na svou práci byl velmi hrdý, nikdy netušil, že by k natáčení s jeho operním idolem Monsterrat Cabalé mohlo vůbec kdy dojít.
V červnu 1986 se Freddie v rozhovoru pro španělskou TV zmínil o své lásce k opeře a jisté zamilovanosti do hlasu Montserrat. Zpráva se donesla až k samotné operní divě a nachystat setkání bylo už jen záležitostí manažerů.
Freddie a Montserrat se sešli v hotelu Ritz v Barceloně 24.března 1987 a Freddie nešel naprázdno. Pro Montserrat měl přichystanou píseň, kterou pro tuto příležitost napsal - Excercises In Free Love. Ta Montserrat okamžitě nadchla.

Montserrat: "Vešla jsem do místnosti. Freddieho ruce byly tak chladné, jako jsem byla já. Tak jsem si řekla, že on bude asi také nervózní, což je dobře, protože když jsou lidé nervózní znamená to, že jeden od druhého něco očekává. Později jsme vstali od stolu a přešli  do rohu místnosti k pianu a on hrál a já poznávala jeho nápady. Mohli jsme tam sedět hodiny a hodiny a hodiny. Když jsme skončili, podívali jsme se jeden na druhého a já to věděla; on si mě dobyl"

29.března vystoupila Montserrat v londýnském Covent Garden před vyprodaným sálem. Freddie byl přítomen a mohl si tak vyslechnout Excercises In Free Love jako zvláštní přídavek, který mu Montserrat slíbila hned na jejich první schůzce. Premiérově zazněla za doprovodu Mika Morana a sklidila velké ovace.
Po této události následovala večeře ve Freddieho domě. Monsterrat se Freddieho zeptala, zda by nenapsal píseň o jejím rodném městě. Mike a Montserrat opustili jeho dům v 5 hodin ráno po dlouhé noci plné nápadů, které se později sformovaly v základ pro písně Barcelona a The Fallen Priest.

David Richards: "Zdálo se, že se Freddieho sen nakonec stává skutečností. Začal připravovat hudbu šílenou rychlostí. Všechno muselo být naprosto dokonalé, připravené na chvíli, kdy Montserrat vejde do studia a zazpívá své party. Freddie nám vyprávěl, že jednou přerušila zpěv uprostřed vystoupení se slovy 'Je mi moc líto, ale nemohu pokračovat. Tento orchestr je rozladěný a tím pádem neadekvátní. Nashledanou!'. Tohle nás donutilo se ze všech sil snažit o nejlepší zvuk. Freddie trval na vyzkoušení každé vokálové stopy a fráze, nejen těch svých, ale též těch Montserrat, které imitoval velmi vysokým falsetem."

Freddie řekl, že si se svou hrou na piano nebyl dostatečně jistý, aby doprovázel takovou umělkyni, jakou Montserrat byla. K pianu potřeboval klasického umělce, který by zvládl gospel, blues a rock, ale i používat moderní technologie k vytvoření orchestru. Mike Moran se později ukázal jako správnou volbou.

Premiéra písně Barcelona se konala na Ibize v KuClubu 30. května 1987 při finále festivalu Ibiza '92. Vřelé přijetí přimělo oba protagonisty k pokračování v tomto započatém díle, jehož výsledkem byla deska Barcelona.
V říjnu téhož roku vystoupili Freddie a Montserrat v LaNit před Montjuiským hradem v Barceloně u příležitosti oslav přijeté olympijské zástavy z Koreje. Zazpívali Barcelonu, The Golden Boy a How Can I Go On, to vše před 18ti kamerami.

Ve Španělsku vyšla deska 21.září a okamžitě během tří hodin se prodalo 10 tisíc kopií.

V roce 1992 byla Barcelona zvolena oficiální znělkou olympijských her. Na úvodním ceremoniálu však již Freddie zazpívat spolu s Montserrat nemohl. Zastoupil ho Jose Carreras.
V roce 1999 zazněla Barcelona během finále fotbalového mistrovství Evropy mezi Manchesterem United a Bayernem Mnichov. Montserrat zpívala svou část na autě, které pomalu projíždělo stadionem a Freddie zpíval tu svou z velké obrazovky.

Po natočení skladby Barcelona Freddie na cestě domů pronesl: "A je to! Dokázal jsem to! Dostal jsem její hlas do mé hudby!".

Freddie o desce:
"Když Montserrat uviděla ten pořad [kde Freddie řekl, co pro něj zpěv Montserrat znamená], zavolala mi, pak si už pamatuji jenom to, že se mě ptala, jestli s ní chci natočit desku. Byl jsem úplně mimo. I když operu zbožňuji, nikdy by mě ani nenapadlo, že bych ji měl zpívat. Ale když jsem se setkal s Montserrat, naučil jsem se o hudbě spoustu nového, a cítil k tomu všemu hluboký respekt."
"Když jsme se viděli poprvé, byl jsem šíleně nervózní. Nevěděl jsem, jak se mám chovat a co jí mám říkat. Naštěstí mě dokázala hned na začátku povzbudit. Uvědomil jsem si, že oba máme stejný smysl pro humor, a to mě překvapilo a nadchlo, protože do té doby jsem si myslel, že velcí operní pěvci jsou suchaři , tupci a odtažití od světa. Ale Montserrat byla skvělá - když jsem jí řekl, že ji strašně rád poslouchám a že mám všechna její alba, ona odpověděla, že se jí líbí moje hudba a že má doma zase desky Queen."
"Začalo to vlastně tou jedinou písní, ale pak se to nabalovalo jako sněhová koule. A pak jsme najednou připravovali celé album. Napřed to šlo hrozně těžce, protože jsem dělal něco úplně jiného než doposud. A taky to muselo sedět našim hlasům. Když si nás dva představíte, vypadá to dost směšně, ale je fakt, že jsme si hudebně spříznění, a tak skutečně nezáleží na tom, jak vypadáme nebo z jakého druhu hudby jsme vyšli. konečně, výsledek to jen potvrzuje."
"Nevím, jak tu desku přijmou fanoušci Queen. To ale brzo poznám. Dá se těžko kategorizovat. Nejde založit pod žádný žánr, nebo jo? To nejhorší, co můžou udělat je nazvat to rockovou operou - to je tak otravný!"

Montserrat Cabalé:
"Naše schůzky bývaly zábavné. Freddie se často usadil k piánu a hrál a já jsem zpívala. Chtěla jsem, aby zkusil operu sám, protože měl výborný hlas. Mnohokrát jsem ho k tomu přemlouvala."
"Barcelona byla příkladem Freddieho velkého hudebního talentu. Nebyl pouze populárním zpěvákem, byl muzikantem, který mohl sednout k pianu a skládat. Objevil nový způsob, jakým spojovat hudbu různých stylů. Je tím prvním a jediným, kdo to dokázal."

Recenze:
Barcelona
Kerrang: Je to senzace. Naprosto neobvyklé a rafinované.
Sounds: Desku ocení skuteční milovníci hudby.
NME: Strana A naprosto postrádá ducha, ale strana B je naopak vzpruhou, konečně něčím zajímavým.
Record Mirror: Je to nepodivnější spojení talentů. Freddie se usadí v křesle a pofňukává, zatímco majestátní Montserrat poletuje kolem a divoce jódluje a trylkuje. Nevídané od Bohemian Rhapsody.

Další verze:
Barcelona
Single Version (4:26)
Jde o edit z alba kratší o 1:10.
Extended Edit (7:05)
Je trochu dlouhá, nepřináší nic nového kromě pár instrumentálních pasáží.
Edit Version (1:30)
Speciální edit pro TV vysílání olympijských her.
Instrumental Version (4:26)
Na disku 'Instrumentals', který je součástí kolekce FM Box Setu.
Early Version: Freddie's Demo Vocal (4:20)
Na disku 'The Rarities 2', který je součástí kolekce FM Box Setu. Demo verze s odlišným textem a Freddieho falsetem, kterými vyplňuje pasáže, kde má zpívat Montserrat.
Freddie's Vocal Slave (4:21)
Na disku 'The Rarities 2', který je součástí kolekce FM Box Setu.
Later Version: Freddie's Vocal Only (4:25)
Na disku 'The Rarities 2', který je součástí kolekce FM Box Setu.Demo verze pouze s Freddieho vokálem a prázdným místem pro Montserrat.

La Japonaise
Instrumental Version (4:46)
Na disku 'Instrumentals', který je součástí kolekce FM Box Setu.
Early Version: Freddie's Demo Vocal (4:40)
Na disku 'The Rarities 2', který je součástí kolekce FM Box Setu. Demo verze s improvizovaným textem.
A Cappella
Na disku 'The Rarities 2', který je součástí kolekce FM Box Setu.

The Fallen Priest
Edit Single Version (2:45)
Původní strana singlu The Golden Boy. Na 7" je skladba z původních 5:45 o velký kus zkrácena.
Instrumental Version (5:49)
Na disku 'Instrumentals', který je součástí kolekce FM Box Setu.

Rachmaninov's Revenge (The Fallen Priest)
Early Version (4:45)
Na disku 'The Rarities 2', který je součástí kolekce FM Box Setu. Jiná verze skladby The Fallen Priest, bez Montserrat a s Freddieho falsetem.
Later Version: Freddie's Demo Vocal (5:50)
Na disku 'The Rarities 2', který je součástí kolekce FM Box Setu. S improvizovanými slokami.

Ensueňo
Instrumental Version (4:00)
Na disku 'Instrumentals', který je součástí kolekce FM Box Setu.
Montserrat's Live Takes
Na disku 'The Rarities 2', který je součástí kolekce FM Box Setu. Montserrat ve studiu s Mikem Moranem.

The Golden Boy
Single Version
Pěti minutový edit verze z alba.
Edited Version (5:13)
Tento edit je na CD The Best Of Tim Rice. V úvodu je zachováno instrumentální intro, ale pak najednou přechází rovnou v chorál "And then he said to her"
Instrumental Version (6:05)
Na disku 'Instrumentals', který je součástí kolekce FM Box Setu. Také na 12" a CD singlu. Neobsahuje vokály, ale doprovodné chorály zůstaly.
Early Version: Freddie's Demo Vocal (3:50)
Na disku 'The Rarities 2', který je součástí kolekce FM Box Setu. Demo s alternativním textem a vokálem a bez gospelu.
2nd Early Version: Extract (2:55)
Na disku 'The Rarities 2', který je součástí kolekce FM Box Setu. Demo s Freddieho radami u piana v úvodu, stále bez Montserrat, vokály a text jsou opět velmi odlišné. Freddie falsetem vyplňuje prostor určený pro zpěv Montserrat.
A Cappella Featuring Gospel Choir (5:11)
Na disku 'The Rarities 2', který je součástí kolekce FM Box Setu. Verze bez doprovodné hudby.

Guide Me Home
Instrumental Version (2:38)
Na disku 'Instrumentals', který je součástí kolekce FM Box Setu.
Alternative Version (2:54)
Na disku 'The Rarities 2', který je součástí kolekce FM Box Setu. Demo verze s alternativním textem a bez vokálů Montserrat, které Freddie naznačuje falsetem.

How Can I Go On
Single Version (4:01)
Na albu píseň navazuje na skladbu Guide Me Home. Pro použití jako singl byla upravena, takže začíná jinak. Nic nového, i čas je stejný.
Instrumental Version (3:58)
Na disku 'Instrumentals', který je součástí kolekce FM Box Setu.
Out-Take: Extract (1:31)
Na disku 'The Rarities 2', který je součástí kolekce FM Box Setu. Přechod z Guide Me Home k How Can I Go On.
Alternative Piano Version (3:44)
Na disku 'The Rarities 2', který je součástí kolekce FM Box Setu. Instrumentální demo verze s velmi odlišným aranžmá.

Exercises In Free Love
Version Two, Montrserrat Caballe Vocal
Je celá zpívaná Montserrat. Tuto skladbu také zpívala při svých živých vystoupeních.
Non-Album B-side
B-strana singlu The Great Pretender. Je předchůdkyní skladby Ensueňo, bez textu, Freddie jen vokálovým falsetem vytvořil stopu pro pozdější zpěv Montserrat.
 

Můj názor:
8/10
Ač nejsem milovník opery, spojení hlasů Freddieho a Montserrat je naprosto okouzlující. Byl to opět krok do neznáma, ale Freddiemu se to povedlo na jedničku a hlavně našel novou přítelkyni.
Mými oblíbenými skladbami jsou La Japonaise, Guide Me Home, The Golden Boy.