Navigace: Queen - Královská legenda - Podrobné informace o deskách: A Night At The Opera

Podrobné informace o deskách: A Night At The Opera

Zajímavosti:
Bohemian Rhapsody, jedna z nejoslnivějších písní rocku se po vydání usadila na devět týdnů na vrcholu hitparád. Tento rekord byl překonán až Bryanem Adamsem s písní Everything I Do I Do It For You v době, kdy Freddie bojoval o život. Tato skladba je vlastně prvním velkým hitem skupiny Queen a všechny přesvědčila, že to s hudbou myslí vážně.
Bohemian Rhapsody je společným dílem Freddieho a producenta Roye Thomase Bakera. Ten byl ohromen po vyslechnutí základu skladby. Freddie se snažil spojit dva naprosto odlišné hudební žánry, což většinou znamenalo neúspěch, ale Freddie chtěl mnohem víc. Z jednoduchého operního nápěvku se postupně rozvětvila až na více jak sto osmdesát hlasů. Skladba se natáčela tři týdny, také díky Freddiemu, protože skladbu stále přeměňoval, doplňoval, aby vše znělo podle jeho představ. Nahrávka byla sice hotová, ale trvala téměř šest minut, což byl dvojnásobek běžného singlu. EMI na ně tlačila, aby nahrávku zkrátili, protože v takovéhle délce bude posluchače nudit a nebude se nikde vysílat tak často. Skupina však věřila v její úspěch a odmítala skladbu jakkoli upravovat. S problémem se tehdy Freddie svěřil příteli a přednímu diskžokeji Radia 1 Kenny Everettu, který ho požádal o neoficiální kopii skladby. Nahrávkou byl nadšen a prosadil ji. Snažil se ji neustále hrát na stále častější žádosti posluchačů. To donutilo EMI skladbu konečně vydat. I když kritika samozřejmě skladbu nepřijala příznivě, za měsíc se usadila na prvním místě hitparády.
Byla i jakým si předvojem revoluce filmového zpracování písní a je obecně považována za první opravdové video. Došlo k tomu vlastně náhodou, protože v momentě, kdy měli šanci skladbu zahrát v pořadu Top Of The Pops, cestovali na své turné. Natočili proto krátký propagační snímek, který je stál čtyři hodiny času, 4500 liber a den editace. Není to pouhé natočení kapely, která se drží nástrojů a předstírá hru, ale snímek obsahuje jistou choreografii a vyjadřuje svým stylem ideu skladby.

Death On Two Legs (Dedicated to...) je skladbou, která na předpremiéře alba A Night At The Opera rozzuřila Normana Sheffielda. V podtitulu má věnováno.. a on předpokládal, že je to píseň o něm. Verše "sebral jsi mi všechny peníze a chceš ještě víc" a "strč si svoje prachy za klobouk, pane Vševědoucí", vyvěraly z ne příliš přátelského rozchodu skupiny a Normana.

Během britského turné v roce 1975 Queen jednou hráli dva koncerty během jedné noci v Manchesteru.

Queen o desce:
Brian
"Myslím, že jsme tušili, že máme něco zvláštního. Řekli jsme si "Tohle může být náš Sgt. Pepper". Pásku jsme pouštěli tak dlouho, až se začínala opotřebovávat. Pak jsme se skrz ní podívali a viděli samé pruhy. Hudba prakticky mizela. Takže jsme ji rychle překopírovali. Pokaždé přišel Freddie s dalšími "Galileos", tak jsme také něco ztratili"
"Je více extrémní. Je hodně rozmanité, což je vystiženo různými styly. Obsahuje několik nejtvrdších věcí, které jsme kdy natočili a asi také ty nejměkčí. Má mnohem blíže k Sheer Heart Attack než k jiným deskám, vytváří mnoho rozdílných nálad, ale pracovali jsme na něm úplně stejně, jako na Queen II. Hodně věcí je velmi intenzivních a velmi ... vrstvených."
"The Prophets Song už byla na světě docela dlouhou dobu, já jsem jen dokončil text, když jsme točili album. Nevím přesně co mě inspirovalo k textu - měl jsem sen o něčem, co jsem do té skladby vložil. S Good Company jsem si dopřával vlastního fetišismu - všechny zvuky zní jako z jiných nástrojů, ale trumpety a klarinety byly vytvořeny kytarou. Abych získal ten zvuk, musel jsem tón po tónu s pedálem a tak je tvořil, takže si dokážete představit, jako dlouho to trvalo." Na tomhle albu bylo moc rozmanitostí. Fred dělal balady, pak nějaká ta rocková skladba, pak něco jiného - a my jsme byli ochotni zkoušet všechno protože jsme vždycky chtěli rozšířit náš obzor.
'39 je science fiction příběh o někom, kdo opouští rodinu, kvůli posunutému času, kdy lidé na Zemi zestárli mnohem víc, než když se vrátil, on je starší o rok, ale oni o stovky let. Cítil jsem něco podobného o mém domovu, když jsem byl pryč a viděl ten velký rockový svět, který se tak lišil od toho, v čem jsem vyrůstal."

Freddie
"Chtěli jsme na desky Queen II a Sheer Heart Attack přidat mnohem víc věcí, ale nebylo na nich prostě dost místa. tentokrát bylo. Zručná kytara a vokály, udělali jsme něco, co ještě nikdo neudělal."

Freddie (o Death On Two Legs)
"Death On Two Legs, neřeknu o tom víc - však si poslechněte ta slova pozorně, děťátka. Ošklivé číslo, které ukazuje mé zlé rysy. Na slova jsem přicházel velmi snadno."

Freddie (o Love Of My Life)
"Dále je zde půvabná krátká balada, do které jsem vložil své klasicistní vlohy. Brian zkouší hrát na harfu, opravdovou harfu. Budu ho nutit ke hře dokud mu jeho prsty neupadnou. Jmenuje se Love Of My Life"

Freddie (o Seaside Rendezvouz)
"Další z mých písní, Seaside Rendezvous, je stylem z 20. let a Roger Taylor v ní hraje trubku a klarinet ústně, pokud mi rozumíte. Chystám se, že ho dostanu i ke stepu, budu mu muset koupit nějaké stepovací střevíce od Ginger Rogers."

Freddie (o Lazing On A Sunday Afternoon)
"Lazing On A Sunday Afternoon je krátkou skladbou, jen minuta a šest sekund. Velmi elegantní a pikantní číslo drazí. Brian ji má rád."

Freddie (o The Prophet's Song)
"Brian má neskutečnou mamutí epickou skladbu The Prophet's Song, která je zatím jednou z naších nejtěžších skladeb. Má tam své kytarové zpěvy. Jak víte, Brian má speciálně postavenou kytaru, takže jí může téměř rozpovídat. V této skladbě bude mluvit."

Freddie (o Good Company)
"Pak je tu Good Company, kterou napsal Brian, skladba stylem George Formbyho se zvuky saxofonů, trombonů a klarinetů z jeho kytary. Nemáme žádného spolupracovníka, vše si děláme sami, od vysokého falsetta po nízké basové prdění; vše jsme jen my."

Freddie (o '39)
"Další skladbou je '39, trochu vesmírná píseň od Briana, číslo ve stylu skiffle, které jsme předtím nikdy nezkusili a deska končí něčím naprosto nečekaným, malou virtuózní skladbou od Briana. Je zde také Sweet Lady, překvapivě tvrdší píseň"

Roger (o I'm In Love With My Car)
"Lidi jako Jonathan King vydělali hodně peněz za psaní naprostých nesmyslů pro B-strany slušných skladeb. Ale můžu říct - napsal jsem B-stranu k Bohemain Rhapsody, byla to dobrá píseň. A vlastně, vydělal jsem přesně tolik peněz jako Freddie za Bohemian Rhapsody, kterou si lidi koupili. Není to tak? Ale spravedlnost a zákon jsou dvě odlišné věci."

Freddie (o Bohemian Rhapsody)
"Bohemian Rhapsody nepřišla jen tak odněkud. Dělal jsem určité pokusy, byla to napodobenina opery. Proč ne? Ja jsem neříkal, že jsem fanatik na operu a vím o ní všechno."
"Lidi už měli videoklipy dříve, ale většinou to byly jenom záběry na filmu. Byla to docela náhoda...tou dobou jsme koncertovali po Anglii, a věděli jsme, že nebudeme schopni přijít do pořadu Top Of The Pops on the Wednesday. Naši manažeři měli pojízdnou jednotku, takže jsme to mohli nahrát na film, asi za čtyři hodiny!"
"Chtěli jsme experimentovat se zvukem. Někdy jsme současně používali tři studia. Natáčení Bohemian Rhapsody nám vzalo hodně let života, ale měli jsme svobodu, kterou jsme chtěli a byli schopni jít k vyšším a vyšším extrémům."
"Hodně lidí shazuje Bohemian Rhapsody, ale s čím ji můžete porovnávat? Jmenujte jedinou skupinu, která natočila operní singl. Byli jsme skálopevně přesvědčeni, že Bohemian Rhapsody bude hitem v její kompletnosti. Byli jsme nuceni dělat kompromisy, ale sestříhat píseň nebude nikdy jedním z nich."
"Ta operní věc mě opravdu těší. Chtěl jsem být se zpěvem vyjímečný, protože nás pořád s někým porovnávají, a to je hloupé. Když si tu věc pořádně poslechnete, není to s čím srovnávat, a to jsme přesně chtěli."
"Nechceme být neskuteční. Je to v nás. Existuje tolik věcí, které bychom chtěli dělat, jenže najednou to nejde. Je to nemožné. Teď jsme natočili desku, která je - řekněme si to - pro určité lidi příliš velkým soustem. To se stává, když nemůžete nacpat na desku všechno. Je to vývoj. Po třetí desce (Sheer Heart Attack) jsme si říkali 'teď jsme se našli a můžeme dělat určité věci.' S vokály přezpíváme jakoukoli skupinu. Jen jsme si říkali, že bychom mohli jít ven, neomezovat se žádnými překážkami a dělat přesně to, co chceme dělat. A stejně to bylo i s touhle operní záležitostí, říkal jsem si 'proč to nenatočit.'"

Brian (o Bohemian Rhapsody)
"Rhapsody není vůbec koncertní číslo. Hodně lidí nás nemá rádo, když opouštíme pódium. Ale upřímně řečeno - raději odejdu, než bych předváděl, že hraju a byl to pásek. Kdybychom tam zůstali a magneťák se točil, to by byl úplný podvod. Tak se raději distancujeme a řekneme: 'Heleďte, tohle se nedá na pódiu zahrát, byla to složitá studiová práce. Na koncertě to zní jen proto, že to chcete slyšet'."
"Každý si myslel, že film byl nějaká velká produkce, ale záběry trvaly jenom čtyři hodiny. Bylo to opravdu strašně jednoduché, a od té doby trávíme mraky času nad filmy, které asi nebyly tak dobré."
"Bohemian Rhapsody bylo opravdové Freddieho dítě od začátku: přišel a přesně věděl, co chce. Doprovodná stopa byla natočená na piano, baskytara, bicí, pár míst pro další věci, jako tic-tic-tic na hi-hat k udržení rytmu, a v té době zpíval vodící vokál, ale všechny harmonie měl už na papíře, takže to bylo pouze otázkou času to natočit."
"Freddie přicházel do studia vyzbrojený listy a listy papírů s naškrábanými notami tak jak si to představoval. Nebyla to standardní hudební notace, ale Ačka Bčka a Cčka a půltóny v blokách - vypadalo na jeho papírech jako dunění autbusů. Měl tu píseň vypracovanou, když přicházel. Hráli jsme doprovod a nechali tam nějaké mezery. A pak mohl začít, 'bum bum bum bmm'. Celou dobu přesně věděl, co dělá. Bylo to jeho dítko. Měl to ve své hlavě. Jen jsme mu s tím pomohly na svět.
V té době jsme posouvali technologické hranice. Protože celkem byla Bohemian Rhapsody natočená na 16. stopách, a páska se postupně při práci ztenčovala. Někteří si myslí, že jsme si tenhle příběh vymysleli, ale je to tak. Když jsme se na ní podívali zkrz světlo a prostě jsme drželi kus průhledné pásky. Všechen oxid byl sedřený. Byl čas honem udělat kopii a konečně to vydat."

Roger (o videu k Bohemian Rhapsody)
"My jsme ho vlastně do doby, kdy se objevilo v Top Of The Pops neviděli, protože jsme ho točili na začátku turné. Končili jsme zkoušení a poslední den jsme ho v Elstree natočili - pak jsme ve 2 hodiny v noci nasedli do autobusu a odjeli do Liverpoolu, protože jsme tam měli další noc představení - takže jsme ho neviděli, dokud nebylo další týden v Top Of The Pops."

Gary Lagan [produkční asistent] (o Bohemian Rhapsody)
"Bicí, baskytara a možná doprovodná kytara a piano od Freda, to všechno mělo být na 10. nebo 12. stopách a zbývalo dalších 12 na hraní okolo, což není moc, když se podíváte na množství hlasů, které tam je. Musíte všechny věci ukládat, bez ztráty kvality, nemohli jsme se už vracet zpět. Jakmile točíte sekvenci, tak 9krát z 10 můžete zničit, co jste vytvořili, takže si musíte být 100 procentně jisti s tím, co děláte, tenkrát žádné tlačítko 'zpět' nebylo."

Recenze:
A Night At The Opera
Melody Maker : Celkově působí dojmem obrovského rozsahu a síly hudby a pádných textů. Vstávají mi při poslechu vlasy - takže máte-li rádi dobrou hudbu a nevadí-li vám, když vypadáte hloupě, kupte si toto album.

You're My Best Friend
Sounds : Bude to absolutní trhák, s krásnými harmoniemi, průraznými kytarovými akordy a Freddieho nádherným hlasem. Skutečně prvotřídní!

Další verze:
I'm In Love With My Car
Single Version
B-strana singlu Bohemian Rhapsody. Na 7" vydání se od verze na desce liší. V podstatě se prohodili začátek a konec, takže skladba začíná se zvukem motoru a končí vytrácející se kytarovou sekcí.
Queen Rocks Version
Na kompilaci Queen Rocks se nachází tento 3:11 dlouhý mix. Úvod odpovídá singlové verzi a na konci doznívá jak zvuk motoru tak Brianova kytara.
Hollywood Remix 1991
Na americkém vydání Hollywood Records, odlišné intro, celkově jiná akustika, ale stejně dlouhý jako verze z desky.

You're My Best Friend
Hollywood Remix 1991
Opět z vydání Hollywood Records, téměř shodný s originálem.

God Save The Queen
Single Version
B-strana nového 7" amerického vydání singlu Keep Yourself Alive, během najíždění skladby jsou slyšet všechny bicí, což skladbu o pár sekund prodlužuje.

Můj názor:
9/10
Klasické album Queen. To musíte mít.
Tento skvělý kousek Noc v opeře dostal skupinu na vrchol rockového světa, konečně si opravdu vydělali nějaké peníze. Třeba Death On Two Legs, "věnovaný jednomu producentu" (ne z lásky), perfektní Rogerova skladba I'm In Love With My Car, hitová You're My Best Friend, skvělá kytara a hlas Briana v '39, půl deváté minuty dlouhá "miniopera" The Prophets Song s Fredieho hlasem, mixovaným do dvou zpožděných stereo kanálů, překrásný lovesong Love Of My Life a bombastická, bohémská, nepřekonatelná, nenapodobitelná Bohemian Rhapsody.....není co dodat, musíte slyšet, nebo vidět (Wayne's World). Musím zmínit i Good Company, kde je až k nevíře, jak si Brian vyhrál se všemi těmi tóny a sestavil účasnou kompozici, hlavně v závěru skladby. Seaside Rendezvous musí vyloudit úsměv a zlepšenou náladu snad na každém, kdo alespoň trochu poslouchá. Na Lazin On A Sunday Afternoon jsem nezapomněl a při poslechu cítím: skládání hrou.